Ekonomiska nyckeltal - sparkvot


Hej,

Som jag nämnde i tidigare inlägg har jag satt upp vissa mätetal/nyckeltal för att nå ekonomisk frihet. Jag och min partner valde nyckeltalet sparkvot! Detta beror dels på att det finns bra jämförelsedata på SCB-hemsida, men också för att det är tydligt och enkelt att förstå. Sparkvoten ger även en fingervisning om vårat förhållande till inkomster, investeringar (avkastning/risk), sparande/amortering och konsumtion. Synsättet av pengar är extremt viktigt då det där jag kommer från är något fult eller infekterat att prata om.

SCB definierar sparkvoten på följande vis "sparkvoten definieras som sparande i förhållande till disponibel inkomst. Sparandet, och därmed sparkvoten, kan beräknas inklusive eller exklusive sparandet i tjänste- och premiepensioner.

Genom att följa den månadsvisa sparkvoten kan vi även följa upp hur effektiva våra åtgärder är. Detta innebär inte att vi frenetiskt försöker spara in på varje intjänad krona, utan att vi istället värdesätter och njuter av de aktiviteter vi genomför. Vi är också väldigt noga med att inte skjuta upp saker i livet samt att våra val aldrig ska ske på någon annans bekostnad. Det sistnämnde har vi lagt upp då vi under många år har varit med på att andras sparande sker på vår bekostnad.

Målsättning sparkvot på 50 %
Vi har utifrån en treårsplan baklänges räknat hur mycket vi behöver spara för att inte behöva överbelåna oss vid en flytt till en större bostad. Vi väntar nämligen vårat andra barn (1 vecka kvar till s.k.beräknad nedkomst). Detta innebär att vi under en begränsad period kommer att kunna bo kvar i vår befintliga bostad, men för att inte gripas av panik behöver vi redan nu ha ett sparande till vår framtida bostad. Inte helt enkelt med tanke på kommande föräldraledighet, vilket innebär att lön byts ut mot föräldrapenning. Utan en plan är det lätt hänt att hamna i skuldfällan - större bostad större lån (till just nu låg ränta). Enligt mina kalkyler skulle en flytt till större bostad öka vår belåning med ca 45 procent att jämfört med den årliga lönerevisionen om 2 procentenheter. Problemet med att förlita sig av inkomst av tjänst är att löneuppräkningarna är för låga i förhållande till belåningen i kronor och att skattetrycket är för högt i Sverige.

Utfall kvartal 1 2020
Min beräkning av sparkvoten = nettointäkter + sparande & placeringar + amorteringar / totala utgifter.


Jag har bakdaterat utfallet av vår sparkkvot:
2016: 25 %
2017: 34 %
2018: 40 %
2019: 39 %
2020: 39 % (första kvartalet)

Analys
Avvikelsen på ca 11 procentenheter beror i huvudsak på att vi har gjort vissa nödvändig inköp till det nya tillskottet, byt ut vissa utslitna möbler, men också på att föräldrapenningen påverkar sparkvoten negativt.

Sammanfattningsvis ger sparkvoten en indikation om vår nuvarande livsstil är hållbar i längden.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mitt förhållningssätt till tvära kast på börsen

Privatekonomi för första kvartalet 2020