Ekonomisk frihet - känn dig själv

Hej,

Välkommen till min blogg, vad glad jag blir att du hittat hit.

Mitt första blogginlägg kommer att behandla vikten av att våga sätt mål. Min teori är att målstyrning dels ger mig möjlighet att lära känna mig själv (mitt nuvarande jag) och dels få en glimt av min inneboende potential (mitt framtida jag). Detta kan jag uppnå genom att se över hur jag spenderar min tid. Därtill tycker jag även att det är min moraliska skyldighet att bli något mer eller lite bättre än mitt nuvarande jag. På så vis kan jag både rannsaka mig själv och samtidigt inspirera och hjälpa andra.

Det är allt för många personer och organisationer/företag idag som vet vad som krävs, men inte har modet att påbörja resan. Oftast sätter vi upp vaga och otydliga mål i syfte att slippa misslyckas. Det är helt enkelt för smärtsamt att inte kunna leva upp till sina mål och ambitioner. Fel, det som händer är att vi istället misslyckas varje dag utan att veta om det. Förvisso kommer vi i sinom tid att få kännedom om våra misslyckande, men då är det alldeles för sent. Då har vi förmodligen redan nått botten och vägen tillbaka blir minst sagt tuff!

För min del börjar arbetet idag! Det sker via att definiera ett nuläge och ett önskeläge. I min värld gör man en analys, man intar en position och inväntar ett resultat för att se att det fungerar. Denna utmaning ger i alla fall mig fokus. Fokus ger ett driv och då är man svårstoppad.

Detta kan delas in i tre delar:
1) sätt upp ett mål för vem du vill bli (ange få mål och fundera på riktigt vad som präglar dig och driver dig)
2) specificera dina mål (ska var tydliga och mätbara)
3) följ upp dina mål (följ upp och reflektera)

Min väg till frihet går igenom dessa kategorier:
a) det privata livet (familj, kärlek, vänner)
b) arbetslivet (jobb och karriär)
c) intressen och hobbys (personlig utveckling, fritid, hälsa och motion)

Eftersom det i praktiken är svårt och prestera på topp inom alla tre kategorier samtidigt, behöver både du och jag att prioritera. Av dessa tre skulle jag helt klart välja det privata livet som viktigast.

Jag har landat i att vägen fram för att nå frihet d.v.s. att kunna göra min val utan stress eller ångest är via ekonomisk frihet. Ekonomisk frihet är för mig inte enbart i form av nominella belopp utan också frihet att kunna hoppa på eller hoppa av ett jobb som inte skapar mening för mig. För att nå ekonomisk frihet kommer jag dels att investera i värdepapper, men också se över familjens ekonomi (konsumtion och belåning).


Detta sker via nyckeltal:
- Sparkvot
- Soliditet/Skuldsättningsgrad
- Belåningsgrad (bostad)
- Viktning aktiva och passa inkomster/kostnader
- Ekonomisk fördelning










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mitt förhållningssätt till tvära kast på börsen

Privatekonomi för första kvartalet 2020

Ekonomiska nyckeltal - sparkvot