Portföljen vs index - april månad

Jag fick se en viss återhämtning i portföljen under april månad. Efter att mina innehav sammantaget fallit med ca 33 % under februari-mars steg portföljen 12,63 % under en april månad att jämföra med OMX Stockholm 30 GI (nedan kallat index) med 10,53 procent. Den positiva avvikelsen mot index med 2,1 procentenheter förklaras främst av att jag köpte vissa aktier till ett lågt pris, där innehaven har ökat mellan 15-30 %, men också pga av en kraftig rekyl inom bygg-, fastighets- och banksektorn.

Min portfölj: Fortnox steg med 36.6 %, följt av Skanska 27,1 % och Kinnevik 24,5 %. Sämst gick det för Telia -6,7 % följt av Atrium Ljungberg -3,9 % och Assa Abloy -1,2 %.

För helåret ligger jag dock back med -11,51 procent att jämföra med index som är nere -10,32 procentenheter. Precis som tidigare år ligger portföljens utfall paritet med index. Däremot har jag lyckats slå index med ca 5 procent sedan 2019-01-01, efter att ha ändrat strategi från att välja ut bolag med hög direktavkastning till mer kvalitativa investment- och fastighetsbolag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mitt förhållningssätt till tvära kast på börsen

Privatekonomi för första kvartalet 2020

Ekonomiska nyckeltal - sparkvot